MetalTop.pl
Portal dla branży metalowo-maszynowo-tworzywowej. Pomiędzy oferującymi swoje usługi oraz produkty, a tymi którzy ich poszukują. Unikalny ze względu na możliwość wyszukiwania po określonych parametrach technicznych np. przesuw wzdłużny, prześwit, nośność stołu, sterowanie 5 osi.
Wyszukiwarka oferuje również dostęp do dostawców materiałów, narzędzi, maszyn i urządzeń.
Poniżej publikujemy wywiad z Januszem Wyderką – Prezesem Zarządu / Dyrektorem Zarządzającym w Metal Top Sp. z o.o.
1. Jaka jest historia portalu Metaltop?
Historia MetalTop.pl to ok. 3 lat a tak naprawdę to ok 10 lat. W roku 2014 powstał pierwszy pomysł, aby usprawnić komunikację w branży metalowo- maszynowo- tworzywowej pomiędzy oferującymi swoje usługi oraz produkty, a tymi którzy ich poszukują. Obecnie dostępne narzędzia jak wyszukiwarki internetowe, prasa, imprezy targowe, własne strony internetowe itp. są niezłymi rozwiązaniami, ale mają jedną wadę – nie działają w czasie rzeczywistym i nie możliwe jest komunikowanie się wielkościami parametrycznymi co najwyżej tekstowymi. Branża w której działamy to maszyny, materiały, a więc konkretne wielkości np. przesuw wzdłużny, prześwit, nośność stołu, sterowanie 5 osi i z reguły to są nasze kryteria wyszukiwania – bardzo konkretne.
Kilka lat trwało zbieranie kontaktów, materiałów a także wstępna parametryzacja branży – początkowo maszyn technologicznych, a następnie pozostałych obszarów takich jak: produkty, wsparcie produkcji, utrzymanie ruchu, materiały, komponenty, narzędzia, maszyny i urządzenia. Zbudowanie tak zaawansowanego narzędzia to nie tylko pomysły i dobre chęci – potrzebne były środki finansowe. Dzięki pozyskaniu dofinasowania z PARP – program 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej – było możliwe zbudowanie systemu który obecnie już jest dostępny na rynku. Dynamiczne zarządzanie własnymi profilami w dowolnej chwili, aktualizacja informacji, wyszukiwanie z pełnymi technologiami , zbiorowa dystrybucja zapytań , składanie ofert i to wszystko wobec ściśle wyselekcjonowanej cyfrowo grupie docelowej powoduje, że w sposób znaczący firmy korzystające z systemu podnoszą efektywność działów: zakupów, marketingu, kooperacji, technologii, produkcji i itp.
2. Od ilu lat pracuje Pan w biznesie i w jakich branżach?
Doświadczenie zawodowe to ponad 20 lat w branży na stanowiskach kierowniczych: narzędziowni, produkcji, wdrożeń produkcji lotniczej. To tam obserwując niedoskonałości dostępnych narzędzi na rynku, sprowokowały mnie do szukania bardziej efektywnych rozwiązań. Następnie kilka lat ( 4 ) prowadziłem przez siebie zaprojektowany pierwszy portal internetowy www.spino.pl , który dał podwaliny pod MetalTop.pl. Spino.pl to był branżowy katalog z pierwszą próbą podziału rynku na grupy i kategorie. To liczne wnioski, spostrzeżenia użytkowników, poparte własnymi koncepcjami dały podwaliny do zbudowania MetalTop.pl. Spółka Metal Top, której jestem prezesem została założona w grudniu 2020 roku z myślą przede wszystkim o realizacji projektu MetalTop.pl.
3. Jak pańskie doświadczenie zawodowe przekuło się na Metaltop?
Tak jak wspomniałem poprzednio: niedoskonałości narzędzi istniejących, nieaktualność dostępnych informacji z powodów zwykle niezależnych od użytkowników (trudność i wysoki koszt ich aktualizacji), tracone z powodu braku przedstawienia oferty zlecenia, wynikłe z braku informacji o koniecznej kooperacji i podobne czynniki spowodowały determinację do zbudowania systemu. Do zbudowania tak obszernego systemu niewątpliwie konieczna była znajomość branży: materiałów, narzędzi, maszyn , procesów technologicznych – dzięki ponad 20-sto letniemu doświadczeniu bez większych obaw było możliwe podjęcie wyzwania.
4. Jakie były największe przeszkody przy powstawaniu portalu?
Jak to bywa z nowymi rozwiązaniami – do tych największych można zaliczyć:
- badanie rynku, wypracowanie finalnej wersji produktu i przełożenie jej na wytyczne do prac programistycznych,
- dotarcie i zdobycie finansowania do realizacji tak dużego projektu,
- znalezienie kadry do wykonania tak tytanicznej pracy: w systemie jest ok. 1200 kategorii a w nich po od 20-40 parametrów.
5. W czym portal wyróżnia się pośród podobnych przeglądarek?
MetalTop.pl dzięki licznie zbudowanym funkcjom można śmiało nazwać systemem. To nie tylko katalog z parametrami, ale licznie dostępne narzędzia i funkcje dzięki którym firmy i użytkownicy mogą m.in.:
- dynamicznie wymieniać informację w czasie rzeczywistym o posiadanej ofercie sprzedażowo-usługowej,
- podawać takie informacje dostępowe jak: dostępność „od ręki”, okres oczekiwania, minima do realizacji zlecenia, możliwości przerobowe , itp.
- w dowolnej chwili informować o kolejnym oferowanym asortymencie lub blokować zasoby okresowo niedostępne,
- tworzyć listy własnych sprawdzonych partnerów,
- wyszukiwać z wykorzystaniem pełnej technologii, wielooperacyjnie i to z określonymi parametrami,
- decydować o kryteriach otrzymywanych zapytań: ich ilości jak i jakości,
- korzystać z systemowej dystrybucji zapytań oraz odpowiadania na zapytania,
- indeksować się do środowiska Google: nie tylko głównego profilu firmy, ale każdej pozycji ofertowej z osobna.
6. Jakimi kanałami chcecie docierać do firm, które powinny zaistnieć ze swoją ofertą?
Podjęliśmy wielokierunkowe działania promocji oraz reklamy, aby jak najskuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów:
- promocja w środowisku Google oraz Facebook,
- udział w imprezach targowych i sympozjach : w 2023 roku były to już: Targi STOM w Kielcach, ITM Poznań, Carpahian Startup w Jasionce,
- artykuły w czasopismach branżowych : Mechanik, Forum Narzędziowe „Oberon”, Obróbka Metali, Polski Przemysł. W 2023 zostanie opublikowanych łącznie 16 artykułów,
- tworzenie krótkich filmików prezentacyjno-instruktażowych na platformie Youtube: obecnie jest ich 6, a w planie mamy nakręcenie jeszcze ok. 10,
- wizyty i prezentacje bezpośrednio w firmach,
- cykliczne szkolenia on-line,
- kontakty telefoniczno-mailowe.
7. Jaki jest koszt zaistnienia ze swoją wizytówka w portalu?
Rejestracja oraz posiadanie planu Podstawowego jest bezpłatne. W tym planie jest do dyspozycji pięć pozycji jakie można wykorzystać w formie oferty firmy lub do wyszukiwania pełno technologicznego. Jest to czysto techniczny plan konta: brak tu możliwości wstawienia np.: logo, grafik, kilku grup ofertowych, a przede wszystkim brak indeksacji do środowiska Google.
Pozostałe plany kont są kontami abonamentowymi, które posiadają cechy, o których mowa powyżej oraz wiele innych, różnią się także pojemnościami.
Zapraszamy do korzystania i zaistnienia w systemie – dla każdego tworzymy dedykowane oferty.